Zbilansowana dieta

Chcesz zrzucić parę zbędnych kilogramów? A może zauważyłeś, że brakuje Ci energii i podejrzewasz, że może to być spowodowane tym, jak się odżywiasz? Każdy powód jest dobry do tego, by zmienić swoje nawyki żywieniowe i zainteresować się czym jest zbilansowana dieta. W tym artykule pokrótce wyjaśnimy, co powinno znaleźć się na Twoim talerzu – również wtedy, gdy odżywiasz się wegeteriańsko oraz jesteś ograniczony do 1000, 1200, 1500 lub 2000 kalorii na dzień.

Podstawy zbilansowanego jadłospisu

Pierwsze, na co musisz zwrócić uwagę, to spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia. Bez żadnego podjadania! Drugą ważną sprawą jest wypijanie odpowiedniej ilości wody – co najmniej 1.5 litra.

Owoce i warzywa

To one powinny być podstawą zbilansowanego jadłospisu. Na szczęście dieta wegetariańska właśnie na nich się opiera, dlatego osoby, które zrezygnowały z mięsa, to zadanie mają akurat ułatwione.

Węglowodany złożone

Kategoria produktów następna w kolejności po owocach i warzywach. Pełnoziarniste makarony, ryż, kasza gryczana i jaglana, płatki owsiane… jest w czym wybierać, a dodatkowo są to produkty bardzo tanie i wydajne, a jednocześnie istotne w diecie mięsnej oraz wegetariańskiej o kaloryczności zarówno 1000, 1200, 1500, jak i 2000.

Białko

Na zbilansowanej diecie wegetariańskiej źródłem białka będą głównie rośliny strączkowe – groch, ciecierzyca, soja, fasola, soczewica oraz ich wszelkie rodzaje. Reszta osób powinna pozyskiwać białko z produktów mięsnych oraz chudego nabiału.

Odpowiednia kaloryczność

Wiele osób rozpoczynając swoją przygodę ze zbilansowaną dietą wprawdzie przerzuca się na zdrowsze produkty, ale zaczyna jeść ich zbyt dużo. Pojawia się przeświadczenie, że skoro coś jest zdrowe to można to jeść bez ograniczeń. Jest to błąd i właśnie dlatego warto pamiętać o kaloryczności produktów – również tych zdrowych i wegetariańskich. Na początku planowania zbilansowanych jadłospisów warto wyliczyć sobie swoje dzienne zapotrzebowanie– czy będzie to 1000, 1200, 1500 czy 2000 kalorii, a może jeszcze więcej? Dieta 1000, 1200 i 1500 kcal nadaje się raczej dla osób, które chciałyby szybko zrzucić kilogramy. 2000 kcal będzie odpowiedniejsze dla osób, które chcą utrzymać wagę.

Pamiętaj o błonniku i zdrowych tłuszczach

Włącz do swojej zbilansowanej, mięsnej lub wegetariańskiej diety 1000, 1200, 1500 lub 2000 kcal produkty bogate w błonnik. Niech będą to np. kasze, razowe pieczywo, płatki owsiane czy otręby pszenne. Dzięki nim będziesz miał poczucie sytości przez dłuższy czas. Błonnik sprawia, że spożyte produkty są lepiej trawione. Jeżeli zaś chodzi o tłuszcze, sięgaj codziennie po garść orzechów i pestek.

Zrezygnuj z niezdrowych przekąsek

Oczywiście raz na jakiś czas można sobie pozwolić na cukierka, ale najważniejsze jest to, by nie robić tego regularnie. Słodycze i słone przekąski to nic dobrego dla Twojego organizmu – tak naprawdę to tylko puste kalorie, które mogą powodować wiele chorób.