Regularne posiłki czy głodówki?

Osoby, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów często decydują się na restrykcyjne ograniczenia w kwestiach żywieniowych. Czy rzeczywiście głodówki są skuteczniejszą metodą odchudzającą od regularnych posiłków? I przede wszystkim czy są bezpieczne dla organizmu?

Głodówka, popularna wśród osób, które chcą w krótkim czasie pozbyć się nadmiaru kilogramów, często może skończyć się rozczarowaniem. Aby rygorystyczne ograniczenia przyniosły skutek, należałoby ich przestrzegać przez co najmniej kilka dni. Okazuje się, że nagromadzony tłuszcz nie jest pierwszym źródłem energii, do którego odwołuje się organizm. W pierwszej kolejności wykorzystywany jest zapas glikogenu z wątroby – dopiero, gdy ten się wyczerpie, dochodzi do rzeczywistego spalania tłuszczu.

Niestety wraz z tłuszczem organizm pozbywa się niezbędnych składników odżywczych. Głodzenie się w krótkim czasie może doprowadzić do niedożywienia organizmu, a to skutkuje przede wszystkim osłabieniem mięśni, spadkiem odporności, a w najbardziej skrajnych przypadkach – zaburzeniami pracy serca czy układu oddechowego. Na głodówkę można zdecydować się wyłącznie po wcześniejszym przygotowaniu oraz upewnieniu, że rygor żywieniowy nie ujawni ukrytych w organizmie chorób, np. kamicy pęcherzyka żółciowego.

Alternatywą dla głodówek są regularne, zdrowe posiłki. Najlepszym sposobem na rozsądne pozbycie się zbędnych kilogramów jest zbilansowana dieta i zachowanie kontroli nad ilością i jakością spożywanych dań. Dbanie o regularność w tej kwestii często jest utrudniona z powodu braku czasu na samodzielne przygotowywanie jedzenia. Z powodu nadmiaru obowiązków istotne posiłki są pomijane lub odkładane na później. Znacznie łatwiejsze jest też sięganie po niezdrowe, słodkie lub słone przekąski. Zdrowy catering znacznie ułatwia spożywanie regularnych posiłków.

Zakłada się, że zbilansowana dieta powinna opierać się na 5 posiłkach w ciągu dnia. Aby osiągnąć najlepsze efekty, najlepiej jest jeść o stałych pora i w regularnych odstępach czasu. Skrupulatne przestrzeganie wytycznych jest nauką dla organizmu, który najlepiej funkcjonuje w oparciu o stały, powtarzalny rytm. Jedzenie o stałych porach wyznacza mu konkretny czas na trawienie, co wpływa na przyspieszenie procesów metabolicznych.