Dieta wegetariańska – zalety i wady

Choć istnieją różne jej odmiany, dieta wegetariańska polega m.in. na wykluczeniu z jadłospisu mięsa i w zależności od tego, na jakiej konkretnie odmianie się skupimy, niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego. Dlaczego? Powodów jest wiele. Niektórzy nie jedzą mięsa ze względów zdrowotnych, inni z religijnych, kulturowych czy ideologicznych. W Polsce rosnąca popularność diety wegetariańskiej jest z kolei wynikiem podania w wątpliwość jakości produktów mięsnych.

Co zyskujemy jedząc rośliny zamiast mięsa?

Udowodniono, że dobrze zbilansowana dieta wegetariańska (szczególnie taka, w której dopuszcza się spożywanie nabiału lub jaj) może być uboga jedynie w witaminę D – a to właściwie podobnie, jak w przypadku tradycyjnej diety mięsnej. U wielu osób rezygnujących z jedzenia mięsa, zauważono poprawę kondycji zdrowotnej, zmniejszony poziom cholesterolu czy ciśnienia tętniczego krwi. Dzieje się tak za sprawą ograniczonej ilości spożywanych tłuszczów nasyconych często obecnych w mięsie i produktach wysokoprzetworzonych, od których wegetarianie często stronią.

Co więcej, przyjmuje się, że taki sposób odżywiania obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2., rozwoju chorób nowotworowych i układu sercowo-naczyniowego. Bezmięsne menu wymusza spożywanie większej ilości warzyw bogatych w witaminę C, kwas foliowy i błonnik. Do zalet warto dodać tę, że unikając mięsa, unikamy również resztek szkodliwych dla nas substancji, które mogły zostać podane zwierzęciu w antybiotykach, szczepionkach i innych lekach weterynaryjnych. Zmniejszamy także ryzyko zarażenia się pasożytem.

Jakie są więc wady diety roślinnej?

Źle dobrane posiłki wegetariańskie, tak jak każde inne nieprawidłowo ułożone menu, mogą doprowadzić do niedoborów takich minerałów jak żelazo czy wapń. Jedząc ubogie, źle skomponowane dania, możemy także nabawić się niedoboru witaminy B12, D lub białka. Istnieje również prawdopodobieństwo, że będziemy spożywać pozostałości sztucznych nawozów i innych szkodliwych substancji zawartych w środkach ochrony roślin.

Każda źle zbilansowana dieta niesie za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Tak samo, jak łatwo można znaleźć anemika wśród osób przechodzących na wegetarianizm (żywiących się np. samymi bananami i pomidorami), tak samo łatwo spotkać osobę z ogromną nadwagą i opłakaną kondycją fizyczną, która spożywa nieprzebrane ilości smażonego mięsa. Umiar jest więc, jak zawsze, najważniejszy. A jeśli nie jesteśmy pewni swoich żywieniowych decyzji, zawsze najlepiej zasięgnąć rady specjalisty.