Ciekawostki dietetyczne

Fakty i mity dotyczące odchudzania

 

Woda odchudza

Woda jest niskokaloryczna. Tłumi uczucie głodu, dobrze oczyszcza organizm. Pozwala na pozbycie się toksyn z organizmu.

Makarony są tuczące

Dobrze przyrządzony makaron pełnoziarnisty ugotowany al dente nie tuczy. Wysoko kaloryczne są natomiast „makarony białe”, szczególnie, gdy podawane są z tłustym mięsem czy sosem.

Alkohol podczas diety

Pamiętaj, że alkohol jest kaloryczny! 1 gram alkoholu dostarcza aż 7kcal, podczas gdy ze spalania 1 gram węglowodanów powstaje 4 kcal. Alkohol jest również czynnikiem hamującym działanie enzymów trawiących białko.

Czy istnieje tzw. „efekt jo-jo”

Proces odchudzania wpływa na tempo przemiany materii. Przy zbyt rygorystycznie diecie ulega ona spowolnieniu. Organizm zaczyna, bowiem „oszczędzać energię” niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nagłe przejście z diety niskokalorycznej do dawnych nawyków żywieniowych powoduje odkładanie się niewykorzystanej energii w postaci tkanki tłuszczowej. Przemiana materii jest bowiem wciąż obniżona. Aby uniknąć „efektu jojo” pamiętaj, aby unikać głodówek i zbyt rygorystycznych diet, jeść regularnie, unikać podjadania między posiłkami, uprawiać sporty.

Jedzenie przed snem

Ze względu na obniżoną przemianę materii oraz brak aktywności fizycznej w nocy nasz organizm zużywa mniej energii niż w ciągu dnia. Ostatni posiłek powinien być spożywany przynajmniej 3 godziny przez snem. Zaleca się spożywanie warzyw i produktów białkowych.

Unikaj wszelkich tłuszczy

Tłuszcze są składnikiem błon komórkowych oraz niektórych hormonów. Ich obecność jest ważna również dla wchłaniania witamin A, D, E i K . Tłuszcze roślinne oraz pochodzące z ryb są cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich spożywanie odgrywa istotną rolę w prewencji choroby wieńcowej. Należy unikać natomiast kwasów tłuszczowych nasyconych. Wpływają one na wzrost cholesterolu LDL, przyczyniając się do powstawania miażdżycy i chorób serca.

Należy spożywać ryby

Ryby zwłaszcza morskie zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Warto spożywać łososia, tuńczyka, sardynki.

Nie pij podczas posiłku, ale po jego zakończeniu

Pijąc wodę podczas posiłku rozcieńczasz soki żołądkowe. Pokarm znajdujący się w żołądku nie może być prawidłowo strawiony. Pozostaje w żołądku do czasu przywrócenia optymalnego dla działania enzymów trawiennych pH.

Kawa pomaga schudnąć

Kawa przyspiesz przemianę materii, ponieważ zawarta w niej kofeina pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Pamiętaj jednak, że kawa również wypłukuje z organizmu makroelementy.

Spożywaj owoce bez ograniczeń

Owoce są bogate w witaminy i składniki mineralne, ale też cukry proste. Spożywaj je więc w ograniczonych ilościach.